Alexander och Malin Olsson
Födelse, uppväxt, äktenskap och familjebildning
Vigseln ägde rum i Kisa kyrka den 12 november 1853. Alexander och Malin bosatte sig år 1854 i Tyskstugan på Yxefall Södergård, där de bodde kvar till den 21 november 1864 då de flyttade till närliggande Fridhem, Högbo Yxefall, som de köpte för att kunna helt ägna sig åt jordbruket. Alexander och Malin var då 36 år gamla.
Medan de sedan bodde i Fridhem föddes år 1866 Wilhelmina Carolina (Mina) och därefter Sven August i januari år 1870.
Labbemåla
När Alexander och Malin Olsson år 1870 gick in genom grinden till Labbemåla tillsammans med sina fem barn Johan, Maria, Mina, Axel och Sven var det ett stort steg de tog. Efter tio år som utjordsbrukare på det lilla jordbruket de ägde i Högbo Yxefall straxt norr om Kisa, kom de till Labbemåla som arrendatorer.
Labbemåla gård i Tjärstad socken är en mindre gård, belägen sju kilometer väster om Rimforsa i Östergötland och typisk för Kindabygden, den kuperade skogs- och bergsbygd där gården är belägen. Trakten är också en odlingsbygd med lummiga dalgångar utmed vattendragen och de många sjöarna, varav Järnlunden är den som ligger närmast Labbemåla.
Labbemåla kom från den dag Alexander och Malin bosatte sig där att vara livsnavet för familjen Olsson i tre generationer, under 70 år av drama på alla de nivåer livet innehåller. Familjen Olsson kom att sätta spår i Kindabygden på flera områden av samhällslivet och vara ett centrum för den framväxande frikyrkorörelsen i denna del av Östergötland.
Lantbrukare och skomakare
Fyra år efter inflyttningen köpte Alexander den 14 mars 1874 kronoskatteutjorden Labbemåla 11, också kallad Labbemålen. Det större bostadshuset hade då ännu inte byggts, så familjen bodde i det lilla torpet under ytterligare några år.
När Kinda kanal 1872 invigdes fick Alexander Olsson och alla andra lantbrukare i området runt sjösystemet nya, goda förutsättningar för transport av sina skogsprodukter, eftersom kanalen band samman södra Östergötlands skogsbygder med resten av Sverige via sjön Roxen. Utöver goda avverkningsmöjligheter för lantbrukarna i Tjärstadbygden ledde kanalen också till etableringen av ett flertal lokala sågverk, år 1872 i ett antal av tio i aktivt bruk i socknen.
Jordbruket förblev hela livet en viktig del av Alexanders yrkesliv, men liksom tidigare, ända från hans ungdomstid, var också skomakeri en viktig inkomstkälla för familjen. Redan som ung gick Alexander i skomakarlära, troligtvis hos sin pappa Olof Olofsson som också var skomakare, och startade så småningom ett eget skomakeri med anställda, vilket han aktivt bedrev fram till 1861. Han fortsatte dock med skomakeriet som bisyssla hela livet, och satt ända in i sin ålderdom ofta i sin lilla skomakarverkstad på övervåningen i boningshusets ena flygelbyggnad.
Sedan medeltiden utgjorde ofta skomakarna det största hantverksskrået. Runt om på landsbygden arbetade sockenskomakare, som sulade och lagade trasiga och nötta skor åt familj, grannar och bygdens folk i allmänhet. De tillverkade vanligtvis också nya skor, oftast grova arbetsskor och stövlar. På 1890-talet startade de första skofabrikerna i Sverige, och i takt med att de efter hand utvecklades blev de lokala skomakerierna alltmer sällsynta. Själva hantverket levde dock kvar med skomakeri till husbehov så länge kompetensen fanns kvar till flera decennier in på 1900-talet.
Utvandring till Nordamerika
När Anders Johan den 16 november 1877 noterades i Tjärstad kyrkas utflyttningsbok som emigrerad till Nordamerika var han alltså en del i en omfattande emigrationsvåg från Sverige som hade fått sin början drygt tio år tidigare. Under denna första stora emigrationsvåg åren 1868 – 1873 lämnade hela 125 personer Tjärstad socken, toppåret 1869 så många som 48 personer.
Malin och Alexander hade därmed mist tre av sina sex barn, det vill säga halva sin barnaskara, två genom död och en genom emigration.
Skollärare
Dessa lärare hade ingen utbildning för den pedagogiska uppgiften, men behövde naturligtvis vara läs- och skrivkunniga. Många hade också andra färdigheter och annan kunskap, vilket de fick visa när de ”provläste” inför skolrådet innan de antogs.
Under 1800-talets senare hälft, när skolväsendet utvecklades alltmer i Sverige, fanns länge geografiska områden som saknade skolbyggnad. Där anställdes, som en lösning på skolbehovet, just ambulerande folkskollärare som gick runt från gård till gård, där barnen i trakten omkring de utsedda värdgårdarna samlades för undervisning enligt ett rullande roteschema.
Tjärstad socken var indelad i flera skolrotar där lärarna uppehöll sig i tio veckor på varje rote och undervisade i en mindre kurs än den i 1842 års folkskolestadga angivna. De obligatoriska ämnena var enligt stadgan kristendom, läsning, rätt- och välskrivning, räkning, geografi, historia, naturlära, gymnastik och sång.
Predikant och frikyrkopionjär
Den iver för Guds verk som Alexander sedan visade under hela sitt liv delade han på ett gediget sätt med Malin. Mer eller mindre från första dagen på Labbemåla var arbetet för människors frälsning och Guds Ords spridning centralt för dem båda, och snart nog kom förkunnelse och missionsarbete att ta över från både skolarbete och skomakeri för Alexander.
Alexander och Malin var båda kända för att vara glada och positiva, att sköta saker med fart och handlingskraft. Torpet de bodde i vid köpet av Labbemåla år 1874 var alldeles för litet för att tillgodose det behov de ville fylla: att göra sitt hem till en samlingsplats för trossyskon i en ny slags fri församlingsgemenskap.
Redan i det lilla torpet hade Alexander och Malin börjat hålla möten. I slutet av december 1873 finns ett missionsmöte antecknat, vilket visar att en mer organiserad form för mötena redan var på väg och att behovet av en lokal hade blivit allt större. Någon gång under åren 1872-1874 bildades Westerskogs Missionsförening av Alexander och Malin tillsammans med några vänner och grannar.
Det nya boningshuset stod klart år 1878, med det stora gavelrummet på husets södersida uteslutande avdelat för gemensamma möten och sammankomster.
År 1876 antecknades i Westerskogs Missionsförenings räkenskaper att Alexander fick lön av föreningen, 12 kr på årsbasis, motsvarande 708 kr i 2022 års penningvärde. Noteringen finns i föreningens äldsta bevarade dokument, ”Westerskogs Missionsförenings räkenskaper från år 1874”.
I Labbemåla hölls regelbundna möten första söndagen i månaden klockan 13.00. En syförening bildades snart, där Malin var mycket aktiv. Också barn- och ungdomsarbetet byggdes upp efter hand och var vid sekelskiftet väl utvecklat. År 1904 bytte missionsföreningen namn till Labbemåla Missionsförening.
Fattigdomen var fortfarande utbredd i Kindabygden. Därför var också det sociala engagemanget stort redan från början i Labbemåla Missionsförening. I årsmötesprotokollet den 24 januari 1891 finns följande beslut: ”Widare beslöts att på föreningens bekostnad skola 4 fattiga barn beklädas, och tillsattes en komitte bestående af: A Olsson i Labbemåla, A.G. Samuelsson i Grindstugan, samt G Olsson i Solberga att ordna med denna sak. Då dess arbeten blir färdiga skall hållas en beklädnads- och kaffefest då den möjligen blifvande behållningen användes till hjelp till beklädnaden”.
När den andliga väckelsen kom till Rimforsatrakten på 1850-talet förhöll sig prosten Cnattingius i Kättilstad lugn och vänskaplig mot de församlingsbor som berördes av väckelsen, men år 1863 beslöt det upprörda kyrkorådet trots det om kraftiga motåtgärder, med hänvisning till den tidens lagstiftning och rädsla för kyrklig söndring:
”…förbud med böter mot upplåtande av hus för s.k. konventiklar eller religösa sammankomster om icke anmälan skett till verderbörande pastor eller en ledamot av kyrkorådet minst en dag före sammankomsten.”
Ur Norra Kinda-boken, sid 657
Det är inte lätt att avgöra hur omfattande den första väckelserörelsen var, men klart är att många berördes när så kallade kolportörer besökte socknarna i Kinda, kringvandrande predikanter som höll möten, läste bibeln och sålde böcker och tidningar. Men väckelserörelsen och ivern att samlas i hemmen till bibelläsning och bön var omöjlig att hejda, och snart myntades begreppet ”läsare” om ”de frireligiösa”. Rörelsen ledde oundvikligen inom några decennier till att fria församlingar bildades – statskyrkans monopol var brutet och den svenska ”frikyrkan” var född.
Sådan var verkligheten för Alexander och Malin Olsson när de 1874 belutade att skapa en mötesplats i sitt hem för den andliga väckelserörelse de själva var en del av – och hade valt att leva för.
Ett långt liv
Malin Olsson dog den 24 december 1916, 88 år gammal. Alexander Olsson dog den 13 juli 1923, 95 år gammal. De begravdes på Tjärstad kykogård i Rimforsa. Graven är sedan 2006 klassad som kulturgrav, i och med att den bedömdes som kulturhistoriskt värdefull i den kyrkogårdsinventering som då genomfördes av Östergötlands länsmuseum.
Läs gärna även levnadsberättelsen om Alexanders och Malins son och sonhustru Sven och Alma Olsson (gravplats Tjärstad Gamla kyrkogård TJGL C, 36 och 37) och om Svens och Almas son och sonhustru Sigvard och Linnéa Rimås (gravplats Västra Ny kyrkogård SB 250 och 51).
Källor
Böcker och skrifter
– Gud är trofast, kristet arbete i Hultabygden från 1870-talet, Daniel Ernvik, Hulta Missionsförsamling 2006
– Norra Kinda-boken, Edvin Eriksson m fl, Norra Kinda kommun 1973
– Tignemåla skola som vi minns den, Börje Falk, Rimforsa 2004
– Tjärstad kyrkogård, kulturhistorisk kyrkogårdsinventering, Östergötlands Länsmuseum 2006
Fakta- och historiesajter Internet
Labbemåla Missionsförenings arkiv
Privata bildarkiv
Privata dokumentarkiv
Riksarkivets Kyrkoarkiv
Tidningsartiklar
Tignemåla skolmuseum
Ansvarig för sammanställning av denna levnadsberättelse:
Otto Rimås, barnbarnsbarn till Alexander och Malin Olsson.
2022-11-18